lördag, juni 24, 2006

Playa del Carmen, Mexico (Quintana Roo)

Då var man tillbaka där den "lilla" rundresan började! Hettan här i PdC blev en chock när jag klev av nattbussen från Palenque (som skulle ta 11h och vara framme 7:00 men var framme 9:30...), speciellt då jag spenderat den senaste veckan i höglandet i Guatemala och Chiapas, med behagligt ljumma dagar och småkyliga nätter. Men denna dag var nog den varmaste i hela mitt liv, hettan var outhärdlig. Med ren viljestyrka lyckades jag vara på stranden i 3 h, med bad var 5:e minut, sen var det totalt kört! Imorgon kväll kommer Peter, ska möta honom på busstationen vid 22-tiden. Hoppas han inte vill stanna alltför länge i PdC, då kommer jag att avlida av värmeslag...

Annars har de senaste tre dagarna varit mycket roliga och intressanta! Utflykten till de små byarna utanför San Christobal var verkligen fascinerande, folk levde precis som på 1500-talet. Spanjorerna lyckades aldrig riktigt införa kristendomen här, utan man blandar friskt med gamla mayatraditioner. Vi hade tur, när vi kom till byn var de mitt uppe i en stor fiesta, med processioner ledda av religiösa ledare som vandrade runt i byn. Ingången till kyrkan är prydd av ljusslingor som blinkade i regnbågens alla färger, och inuti var det full kalabalik med processioner, rykande fyrfat, barndop, bedjande människor och turister om vartannat. När de ber placerar de ut 20-30 levande ljus och en läskflaska runt sig, och efter bönen dricker de läsken för att rapa och på så sätt frigöra de onda andrarna från kroppen... Vi besökte även en väverskas hus, och blev bjudna på tortillas gjord av svart majs (de har gul, vit, svart och röd majs, den gula majskolven är hela 35 cm lång, de andra mindre) samt deras lokala brännvin gjort på kanel, mycket gott. Hade gärna tagit en massa kort här, men tyvärr tror lokalbefolkningen att man blir ifråntagen sin ande och själ om man hamnar på ett fotografi, så bara genom att visa sin kamera kunde man råka ut för att få den ifråntagen och förstörd (och antagligen få ett rejält kok stryk på köpet).

Hade tänkt att stanna ytterligare en dag i San Christobal och strosa runt i den mysiga staden och på alla museer, men ledsnade tyvärr efter ett skyfall som efter 4 timmar inte vill avta i kraft. Så jag tog bussen till Palenque istället. Ruinerna var mycket vackra (vi gick med en guide vilket kan rekommenderas), och besökte därefter två olika områden med vattenfall. På den ena platsen, Agua Azul, kunde man bada en bit uppströms från fallen. Det var enormt strömt, men de hade spännt upp ett rep tvärs över vattnet att hålla sig i (ingen hit att slungas nedför ett vattenfall).

Det var allt för denna gången! Kramar//Jonas